Виховна година “Хочу бути щасливою людиною”

Тема: Хочу бути щасливою людиною.

Мета: спонукати учнів на самовиховання; сформувати негативне ставлення до примітивного розуміння щастя, заснованого на матеріальних цінностях; виховувати в учнів високі моральні якості

Обладнання: чисті аркуші паперу, ручки або олівці, картки з висловлюваннями на тему «У чому полягає щастя?», квітка щастя, дерево щастя

Хід заняття

  1. Вступна частина

Вчитель: Нашу годину спілкування я хотів би почати віршем «Щастя»

Щастя – це вічна дорога земна,
Щастя – це літо, зима і весна,
Щастя – це сонце, злива і сніг,
Щастя – це пісню ділити на всіх,
Щастя – це віра в добро і любов,
Щастя – це музика вільних дібров,
Щастя – це друзі і рідний твій дім.
Щастя – це світ, подарований всім.

Сьогодні ми проведемо диспут на тему: «Щастя. Як стати щасливою людиною»?». Чому я обрала саме таку тему? Насамперед тому, що, мабуть, немає такої людини серед нас, яка б не хотіла бути щасливою. Але чи всі знають, як цього досягти. Тож спробуємо з’ясувати що таке щастя, висловимо свої думки, а також дізнаємося, що потрібно для того, щоб бути щасливим.

Запитання до учнів.

У яких життєвих ситуаціях ви відчуваєте себе щасливими?

Щастя більше залежить від внутрішнього стану людини, чи від зовнішніх обставин?

Чи багато людині потрібно для щастя? Аргументуйте власну думку.

Спробуйте дати своє визначення поняттю «щастя».

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.

Тема щастя хвилювала людей у всі часи. Бути щасливим — головна мета кожного з нас. Але як досягти її? Людина, повинна знайти своє розуміння щастя.

Дійсно, як пояснити, що це таке щастя? На це запитання намагалися відповісти історики, письменники і фі­лософи, залишивши нам перлини своїх геніальних думок. «Прагнення до щастя — це прагнення прагнень»,— писав Людвиг Фейєрбах.

Творче завдання «Захисти своє щастя».

Учитель розділяє учнів на шість груп і роздає їм картки з визначенням поняття «щастя».

Завдання кожній групі — навести аргументи на захист думки, яка написана в картці. Опонентами групі, що відповідає, виступають решта учнів. Вони мають ставити запитання або висловлювати протилежні думки, пропонуючи групі довести свою правоту.

ГРУПА 1

«Найщасливіша та людина, яка потрібна всім».

Можливі заперечення та запитання опонентів:

Якщо людина живе проблемами інших, вона не має часу подбати про власне щастя.

Чи можна цей вислів розуміти так: поки інші відчувають у тобі потребу— ти щасливий, коли ж ні— про тебе забувають, і ти втрачаєш щастя?

Існує чимало гуманних професій: лікар, вчитель, рятівник та ін. Призначення цих людей — рятувати і допомагати іншим, а допомоги потребують постійно. Невже для того, щоб відчувати себе щасливою людиною, достатньо отримати, наприклад, фах лікаря?

Одна людина не може допомогти всім, отже не може бути повністю щасливою.

Висновок:

Бути щасливим, значить прагнути бути корисним, не чекаючи на подяку.

«Найщасливіша людина та, яка дає щастя найбільшій кількості людей». (Дені Дідро.)

ГРУПА 2

«Щастя — у праці».

Можливі заперечення і запитання опонентів:

Безрадісна, одноманітна праця не може принести щастя.

Якщо людина не любить свою роботу — вона нещаслива? Як праця може зробити людину щасливою?

Якщо жінка домогосподарка, виховує дітей і не працює, вона не може відчувати себе щасливою.

Висновок:.

Щасливою людину робить зовсім не престижна або творча робота як така, а перед усім та, в яку людина вкладає свою душу, від якої отримує задоволення.

ГРУПА З

«Щастя за гроші не купиш».

Можливі заперечення та запитання опонентів:

Існує давня приказка «Не май сто рублів, май сто друзів». Чи можна купити дружбу?

Чи може людина бути щасливою без грошей і нещасною з купою грошей?

Жити в постійному стресі за своє багатство: згорить, вкрадуть, згниє… Хіба цей страх може бути сумісним із щастям?

У Сомерсета Моема є вислів: «Гроші — це шосте відчуття, без якого людина не може в достатній мірі скористатись рештою п’ятьма». Отже, гроші — найнеобхідніша для щастя річ.

Висновок:

Так, гроші ужитті дуже важливі, але зробити людину щасливою вони не можуть. Тому що «Ліпший черствий кусок зо спокоєм, ніж дім, повний учти м’ясної зо сваркою», «ліпше добре ім’я за багатство велике, і ліпша милість за срібло та золото».(Із приповістей Соломонових).

ГРУПА 4

«Щастя — в коханні».

Можливі заперечення і запитання опонентів:

А якщо людина кохає без взаємності, її теж можна вважати щасливою?

Чи можна розуміти цей вислів так: поки не зустрів кохання — ти нещасна людина? Супутниками кохання є ревнощі, зрада, розчарування, нерозділеність. Отже, кохання не може принести людині щастя.

Висновок:

Кохання змінює людину на краще, дарує їй нові чудові відчуття, мрії. У коханні споріднюються душі двох людей. І навіть нерозділене кохання прекрасне вже тим, що людина відкриває для себе красу іншої особистості.

ГРУПА 5

«Щастя— у подоланні себе, у самовдосконаленні».

Можливі заперечення і запитання опонентів:

Постійна боротьба із самим собою не може бути приємною, отже, і принести щастя. Що означає перемогти себе?

Астрологи свідчать, що характер людини зумовлюють зірки. Отже, «переробити» себе не можливо, тому і щастя недоступне для людини.

Уявімо собі двох юнаків з однаковою освітою і кваліфікацією, які прийшли працювати на А підприємство. Один з них багато років вивчав іноземні мови, а другий вважав це зайвим. Коли на : підприємство приїжджали закордонні замовники, керівництво використовувало добре знання мов / першого з юнаків, запрошувало його на переговори. І коли одного дня виникла погреба послати фахівця / із знанням іноземних мов на тимчасову роботу за кордон, перший, незважаючи на молодий вік, був обраний.

 

Чи міг другий вважати, що його колезі пощастило, а йому ні? Адже цією доброю нагодою міг скористатися тільки той, хто був до неї готовий.

 

Рекомендації щодо розширення можливостей відчути щастя містяться у творах філософа і логіка Бертрана Рассела. «Той, кому подобається спостерігати футбольний матч, має щось більше, ніж, той, кому футбол нічого не говорить. Тому, хто любить читати, краще, ніж тому, хто не читає, і тут різниця ще більша, бо в житті значно більше можливостей читати, ніж дивитися футбол. Чим більше речей цікавить людину, тим більше в неї можливостей для щастя, і тим менше вважає іграшкою в руках долі. Бо коли в неї не виходить якась справа, вона може взятися за іншу. Життя занадто коротке, щоб людина могла займатися занадто багатьма речами, аби змістовно заповнити його».

Як ви думаєте, кому ця порада принесе користь?

( Мабуть, ця думка принесе користь тому, хто часто нудьгує і кому здається, що люди навколо ньогс більш задоволені життям, ніж він. Хай у вас буде багато інтересів і життя даватиме вам насолоду. І якщо настане момент, коли ваші зусилля в певній справі не приведуть до успіху, інші захоплення не дадуть вам відчути себе нещасними.)

 

Висновок:

Перемога над власними недоліками — найсолодша, адже людина таким чином відчуває себе вільною і більш сильною морально. Отже, робота над собою, прагнення самовдосконалення, відчуття власної значимості — в цих факторах теж міститься щастя.

ГРУПА 6

«Якщо хочеш бути щасливим— будь ним».

Можливі заперечення і запитання опонентів:

Чи можна бути творцем свого щастя? Що для цього треба?

Чи все залежить від самої людини, щоб бути щасливою?

Людина не може бути щасливою за бажанням, адже на її життя впливає чимало зовнішніх факторів (умови життя, рівень достатку, соціальні кризи, природні катастрофи та ін.).

Людина ніколи не відчує себе повністю щасливою, їй завжди бракуватиме чогось.

Висновок:

Насправді, для того, щоб відчувати себе щасливою людиною, не потрібно свідомо домагатися цього. Щастя — це відчуття радості, захоплення, відкриття. Воно доступне людині, яка любить життя, уміє бачити красу природи, серце якої завжди відкрито для добра.

 

Слово вчителя.

Ми виконали із вами творче завдання, в якому намагались, виправдати правомірність шести визначенням щастя. І дійсно, кожне з них — правда. То, можливо, вони грані однієї істини? Давайте поєднаємо ці вислови і сформулюємо своєрідний закон щастя.

 

Творче завдання «Як стати щасливим».

Учитель пропонує кожній групі учнів сказати, що людина має робити, щоб відчувати себе щасливою. Пораду учні мають скласти, виходячи з думки, яка написана в їхній картці.

(Утворюють КВІТКУ ЩАСТЯ)

Приклад відповіді.

Щоб стати щасливим, ти маєш:

  1. По-доброму ставитись до інших, завжди бути готовим допомогти людині, яка потребує твого співчуття, поради або допомоги.
  2. Будь-яку працю перетворювати на творчість.
  3. Пам’ятати, що гроші важлива складова твого життя, але не головна.
  4. Дарувати щастя людині, яку любиш і цінувати її щире ставлення до тебе.
  5. Постійно працювати над вдосконаленням власної особистості.
  6. Сприймати життя оптимістично.

Слово вчителя

Щастя – благополуччя, земна благодать, бажання жити без горя, смутку, тривоги, спокій і задоволення/ взагалі, усе бажане, усе те, що заспокоює і задовольняє людину, за переконаннями, смаками і звичками/ її. (Словник Даля).

 

Як витлумачено поняття «щастя» в прислів’ях та приказках?

 

Щастя без розуму – торбина дірява.

Кому щастя, тому й доля.

Кому щастя, тому й півень несеться.

Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий. Аби щастя, а розум буде. В щасті не без ворога.

З щастям по гриби ходити, з щастям рибу бродити, а без щастя нігде, ані за поріг.

На чуже щастя не впасти.

 

А тепер послухаємо, що сказали про щастя видатні люди

(Діти утворюють ДЕРЕВО ЩАСТЯ)

 

Щастя,- це трикутник, а в нім три сторони: віра, надія, любов. Богдан-Ігор Антонич

В житті існує тільки одне щастя – кохати і бути коханою. Жорж Санд

До щастя дорога веде через річку – та річка із крові та трішки із сліз, але ти не бійся. Не втопишся. Лізь. Василь Симоненко

Шукаємо щастя по країнах, століттях, а воно скрізь і завжди з нами; як риба в воді, так ми у ньому, і воно біля нас шукає нас самих. Григорій Сковорода

Не ганяйся за щастям: воно завжди в тобі самому. Піфагор

Насолоджуватися щастям – велике благо, мати можливість давати його іншим – благо ще більше. Френсіс Бекон

В погоні за щастям іноді потрібно просто зупинитися і бути щасливим. Дейл Карнегі

Щастя дається тому, хто багато працює. Леонардо да Вінчі

Дбаючи про щастя інших, ми знаходимо своє власне. Платон

Найпрекрасніші і водночас найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших. В.Сухомлинський

Людина, яка думає тільки про себе і шукає в усьому свою вигоду, не може бути щасливою. Сенека

Щасливий, кому вдалося знайти щасливе життя, але щасливіший, хто вміє користуватися ним. Григорій Сковорода

Щастя – як здоров’я: якщо його не помічаєш, значить воно є. Іван Тургенев

Є два бажання, здійснення яких може скласти істинне щастя людини – бути корисним і мати спокійну совість. Л.Толстой

Джерело щастя – сім’я. А. Макаренко

 

Слово вчителя

 

Кожен уявляє своє щастя по-різному: Для одних – це почесті, хвала,

А для інших щастя – у багатстві, Бідність для таких людей – біда.

Хворим щастя бачиться в здоров’ї. Кожен, хто згубив його, жалкує.

Мати за одужанням дитини

Власного життя не пошкодує.

В’язень мріє про жадану волю. Одинокого гнітить біль самоти.

Важко, мабуть, на усій планеті Повністю щасливого знайти.

Під загальний заголовок щастя»

Безліч можна віднести речей.

І, можливо, стільки його видів, Скільки на Землі живе людей.

 

І я думаю вам цікаво було б почути дані Київського міжнародного інституту соціології, який досліджував питання «Хто щасливий в Україні?»

Щастя по-українськи: родина, дім, кохання…

Половина жителів України вважають себе щасливими. А найщасливіші в країні – молоді одружені чоловіки з середньою освітою.

Якщо вірити даним Київського міжнародного інституту соціології, який досліджував питання: « Хто   щасливий в Україні», то портрет українського щасливця має бути таким:

« Молодий ( до 30 років) міський житель, у якого за плечима середня освіта. Він працює, має середній рівень матеріальних статків. Зазвичай це одружена людина».

Дослідження КМІСУ засвідчило, що 23% наших співгромадян упевнено назвали себе щасливими людьми. А ще 29% – радше щасливими, ніж ні. До слова, 2001 року таких людей було лише 38%. Однак навіть у найближчих сусідів України щастя більше. У Польщі та Туреччині цей показник перевищує 80%. Вищий, ніж в Україні, він і в Угорщині, і навіть у Грузії. Щоправда. Більш нещасливі люди в Молдові.

Соціологи стверджують, що найважливіші складові щастя по-українськи – родина й особисте та -увага! – інтимне життя. Далі – здоров’я та рівень матеріальної забезпеченості. Проте, як із подивом відзначають у КМІСІ, в Україні, на відміну від інших країн, робота немає великого впливу на рівень щастя – це всього – на – всього дев’яте місце за пріоритетністю. Можливо, припускають дослідники, винагорода за роботу в нашій країні не відповідає вкладеним в неї зусиллям та рівню соціальних потреб. Тому й на умови праці та зарплатню українці не надто зважають, коли оцінюють себе у цьому бутті.

 

III. Заключна частина

Слово вчителя

Що нового ви дізналися бесіди про щастя?

Кожен з вас має право на своє уявлення про щастя.

Але я думаю, що ви дійшли переконання, що щастя не існує незалежно від нас, а передумови задоволення і щастя лежать у вас самих, у ваших зусиллях. Зрозумівши, що без власних зусиль ви не зможете досягти ні успіхів, ні задоволення та щастя,, ви зробите перший крок до здійснення ваших прагнень. Той, хто не зрозумів цього, все життя чекатиме хвилини, коли доля подарує йому щастя, замість того, щоб зосередити всі зусилля на досягненні якоїсь мети і досягти її. Ви ніколи не станете гарними перекладачами, якщо не присвятите багато годин щоденним заняттям з анг. мови. Аналізуйте свої успіхи і невдачі, з’ясуйте, що вам вдалося добре, а що ні. Шукайте свої помилки, щоб уникнути їх майбутньому. Люди майже щодня думають про неприємні речі, турботи, тривоги і рідко, згадують про те, що їм вдалося, що хорошого приніс їм цей день. Де вже там думати про щастя. Поміркуйте про це. Мабуть, варто щодня хоча б кілька хвилин думати про те, що все добре, ви і ваша сім’я здорові, ви вчитеся, що сьогодні вам вдалося зробити якісь справи і, можливо, ви одержали якусь насолоду. Психологи стверджують: якщо ви відчуваєте щось приємне або думаєте про нього, то думки про неприємне відійдуть на другий план. Найнещасніший з усіх людей той, хто постійно думає про свої кривди, нещастя. Перевірте себе, чи не властива вам це помилка. Чи не тягнете ви за собою сумне минуле замість того, щоб жити сьогоднішнім днем і радіти навіть дрібницям?

 

Я бажаю вам досягти справжнього людського щастя. Хай кожному з вас воно усміхнеться. Будьте щасливі!

Як сонце з-за хмар виглядає.

Так щастя в житті нам сіяє.

Як птах в височінь свої крила здіймає,

Душі так політ до небес аж сягає.

Як квітка пелюстки свої розкриває,

У щасті людина себе почуває.

Як древо життя, розростається щастя,

В цей час забуває людина нещастя.

Де річка життя пропливає далеко.

Вісником щастя стануть лелеки.

Тепер будемо довго те щастя шукати,

В лісах, болотах і на луках блукати.

Але ж озирнемось навкруги, по колу,

Згадаймо, що щастя завжди є довкола.

Забудемо про горе, про лихо, образи,

І щастя в душі прокинеться зразу.

 

 

 

Ви мабуть, чули про «гормони щастя». Що ж це таке?

Учениця. У нашому головному мозку виробляються ендорфіни – «гормони щастя». Ендорфіни з’єднуються з оплатними рецепторами, що є в нашому організмі і полегшують проведення нервового імпульсу, який «біжить» в «центр задоволення». Збудження цього нервового центру дає нам відчуття легкості, радості і бадьорості. Допитливі учені, що займалися дослідженням «гормонів щастя» в 70-их роках, покладали величезні надії на їх штучні аналоги. Але всі досліди виявилися невдалими: річ у тому, що звикання до цих речовин виникало набагато швидше, ніж, наприклад, до героїну. Тому небезпечні дослідження були припинені. Проте наука визнає набагато більш нешкідливі способи «ощасливлення» людства. Всі вони ґрунтуються не на введення ендорфінів ззовні, а на посиленні їх синтезу в наглому організмі. Найпростішим способом підвищення концентрації ендорфінів є поїдання шоколаду. Шоколад – це відмінний антидепресант. Він стимулює викид ендорфінів, які покращують настрій і підтримують тонус організму. За даними істориків, видана заміж за Людовика XIII, дочка іспанського короля Ганна Австрійська використовувала привезений з батьківщини шоколад як рятівний засіб від самотності і ностальгії.

 

Тож давайте завершимо нашу виховну годину із збільшення «гормонів щастя» в нашому організмі – з’їмо шоколадну цукерочку.

 

 

Заключне слово вчителя.

Відомий поет Омар Хайям дав таке визначення щастю: «Щасливий той, хто жив хоч би хвилинку!» Отже, саме життя є щастям. Матеріальний добробут дає відчуття задоволення, комфорту, але не щастя. Той, хто бачить щастя в цьому, збіднює своє життя, перетворює його на існування. Відчуття щастя дає людині творчу працю, творчість, мета яких — ствердження ідеалів добра, краси, справедливості.

Розуміння щастя нікому не може бути нав’язано, кожна людина має право на своє уявлення про щастя, кожен вибирає його сам. Щастя — це сама людина, багатство її внутрішнього світу, характер її світогляду, духовність або меркантильність інтересів і потреб.


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.