«Вітчизна – це не хтось і десь! Я – теж Вітчизна!» (урок для учнів 11 класу)

Мета: обговорити з учнями основні історичні дати становлення державності України, зробити наголос на останніх подіях; формувати в учнів розуміння єдності й цілісності України; відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу.

Обладнання: запис пісні «Гей пливе кача…», відеоролик «Україна це ти» (або цитати), аркуш паперу, кольорові олівці.

 

Перебіг уроку:

«Ми тут. Ми всі. Ми є. Ми гурт. Єднаймося. Ми є той грунт подій майбутніх    вирішальних»

                                   М. Вінграновський

«Шукаючи Європу, ми знайшли Україну!»

                                 (вираз із Інтернету)

І.Організаційний момент.

Доброго дня, дорогі діти! Радий бачити вас, здорових, гарних, веселих! Сподіваюся влітку вам вдалося відпочити, можливо, десь побувати, щось нове побачити, про щось не відоме досі дізнатися. Але, мабуть, кожен із вас стежив і за подіями у нашій країні, які поєднали в собі і трагізм, і героїзм. Тобто, ми з вами є зараз свідками народження нової історії України, не нової України, не іншої України! Своєю територією, своєю культурою, історією, своїм населенням вона має залишитися, як була, єдина, суверенна, незалежна! Чи буде так, чи ні! Яким буде вже завтрашній день нашої України залежить від нас. Про це йдеться і в епіграфі уроку.

-Прочитайте вголос слова Вінграновського і прокоментуйте їх.

ІІ.Основний зміст уроку.

«Асоціативний кущ».

-Що для кожного із вас Україна? (Батьківщина, рідна земля, європейська країна)

-Справді, Україна – це держава, яка має визначену територію, політичну систему, економіку, мову, культуру, історію.

«Історичний екскурс»

Давайте пригадаємо основні віхи становлення України як держави.

Кінець 8-початок 9 століття – утворення Київської держави (Київська Русь)?

-На вашу думку, хто із київських князів зробив для розвитку

1187 – перша літописна згадка назви «Україна».

1648-1657 – національно визвольна війна під проводом Б.Хмельницького.

-Яка мета була у Хмельницького? Чи вдалося йому здійснити її?

1764 – ліквідація Катериною ІІ гетьманства і утворення Другої Малороської колегії.

-Як ви розумієте термін «малоросія»? Чи можна його вживати сьогодні?

1783 р. – указ Катерини ІІ про приєднання до Російської імперії Криму.

-То де від початку був Крим? Чому забажала його Російська імперія?

1917 р. – створення Генерального Секретаріату на чолі з В.Винниченком – першого в ХХ ст. українського уряду.

– Як ви думаєте, яке значення в історії державотворення України мала ця подія – створення власного уряду?

7 листопада 1917 р. – проголошення ІІІ Універсалу, який передбачав створення Української Народної Республіки (УНР), яка мала перебувати у федеративних зв’язках з Росією.

– Як ви розумієте термін «федеративні зв’язки»? Чи можливі вони сьогодні між Україною та Російською Федерацією? Чому?

22 січня 1918 р. – прийняття IV універсалу УЦР, який проголошував Українську Народну Республіку самостійною, незалежною, вільною, суверенною державою українського народу.

– Чого домігся народ цим документом?

22 січня 1919 р. – Акт злуки УНР і ЗУНР.

– Чому важливим був цей документ?

29 червня 1945 р. – Підписано договір та протокол до нього про вихід Закарпатської України зі складу Чехословаччини та про її возз’єднання з радянською Україною.

– Як ви думаєте, це випадковість чи закономірність, що Західна Україна приєдналася до Радянської України?

1954 р. – Входження Кримської області до складу УРСР.

24 серпня 1991 р. Прийняття Верховною Радою УРСР Акта проголошення незалежності України.

– В результаті чого Україна здобула незалежність?

1995 р. – Україна стала членом Ради Європи.

– Чим вигідний Україні європейський напрямок розвитку?

1997 р. – Підписання “Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією”.

– Як ви розумієте цей значення цього документа? Чому Росія могла його порушити?

Листопад-грудень 2004 р. – Помаранчева революція.

-Що змусило людей вийти на революцію?

Листопад – лютий 2014 р. – Революція гідності, Майдан.

-На вашу думку, як змінилася свідомість українців? Що стало передумовою такої зміни?

-Чи можна було зашкодити смерті Небесної сотні?

2014 р., 27 лютого- початок агресії Росії проти України, захоплення будівлі Верховної Ради Автономної Республіки Крим.

– Як ви думаєте, чи правомірними є дії РФ?

«Мозковий штурм»

– Чи можливе повернення Криму до складу України?

-Доведіть або спростуйте думку, що держава, зокрема Україна – це певною мірою дім для свого населення?

-На вашу думку, що може змусити особу, громадянина, покинути свій дім (свою державу) і піти до іншого (іншої держави)?

«Займи позицію»

Ні для кого не секрет, що сьогодні на Сході України йдуть військові дії. Сили АТО намагаються протистояти терористам. Більшість жителів Донецької та Луганської областей виїхали із зони АТО.

-Жителі яких областей України повинні були бути призвані до армії?

-Прокоментуйте висловлювання жительки Львівської області:

«Війна там, от хай там їхні і вмирають.
Буде війна тут – не питання, усі мобілізовуються за півгодини і виходять боронити свої родини і свою землю (своя земля у західняків починається за Збручем). Он, до речі, у діда на горищі лежить гарний «шмайсер», тільки змазати потрібно. Патріотизм – це добре, але не за наш рахунок. Єдина країна, кажете? Але чому тамтешні чоловіки їдуть сюди як біженці, а наші хлопці – туди як захисники їхніх домівок?»

Погодьтеся, коли мова йде про честь та гідність твоєї країни, коли ворог посягає на територіальну цілісність, коли раптом виникає гурт зрадників країни, ми не можемо вести дискусії, кому йти воювати. Це – обовязок кожного! Не залежить це, де ти живеш, де служив, ким працюєш! Тому всі ми повинні бути вдячними тим, хто відстоює право України бути гордою державою, хто захищає нас із вами. Жах лише в тому, що гинуть наші співвітчизники.

Тому я прошу пом’янути хвилиною мовчання і героїв Небесної сотні, і героїв війни на Донбасі. Кожен із них – герой!

Хвилина мовчання.

-Всі, мабуть, чули пісню «Гей пливе кача…», яка присвячена загиблим героям Небесної сотні. Давайте ще раз її прослухаємо і подивимось відео із прізвищами загиблих.

Героями є наші земляки, в загонах силовиків, батальоні Горинь, інших збройних формуваннях.

«Коло патріотів»

  • Хто такий патріот? Чи вважаєте ви себе патріотом України? (Патріот – людина, яка віддана своєму народу і рідній землі, яка ставить свої інтереси не вище інтересів свого народу, яка духовно пройнята любов’ю до своєї мови, культури і історії).
  • Я думаю, що всі ви погодитеся з тим, що доля України залежить від кожного з нас окремо! Подумайте, чи могли б ви сприяти розвиткові єдиної України? (запис на дошці)

«Перегляд відео»

«Соціальна реклама»

У вас на парті аркуш та кольорові олівці. Створіть свою соціальну рекламу, придумавши тематичну картинку та лозунг відповідно до нашої теми уроку.

ІІІ. Підведення підсумків.

Заключне слово.

Наш урок добігає кінця. Але я вірю, що любов до України житиме у вас вічно! Це – наша країна! Недарма в мережі Інтернет, і ви, мабуть, встигли прочитати на дошці, вираз: «Шукаючи Європу, ми знайшли Україну!»

-Як ви його розумієте?

Дійсно, вийшовши мільйонами на Майдан, повставши проти сваволі колишнього Президента, захищаючи власну гідність, ми, українці, знайшли себе, показали всьому світові, що Україна – це не просто точка на карті світу, Україна – це демократична, європейська країна.

Рефлексія

  • Я – українець, а це значить, що…. Записати на аркуші паперу

«Побажання»

Подивіться на свого сусіда по парті і побажайте йому щось хороше.


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.